Retailers worden kieskeuriger bij keuze locatie

zondag - 21 april 2019
Retailers worden kieskeuriger bij keuze locatie

De hoeveelheid opgenomen winkelruimte in Nederland lag vorig jaar ruim honderdduizend vierkante meter lager dan in 2017. Vorig jaar vulden retailers 670.000 vierkante meter in en een jaar eerder nog 790.000. Een steeds grotere kieskeurigheid van winkelbedrijven ligt hieraan ten grondslag, stelt de Rabobank in zijn Vastgoedbericht 2019.

De omzetten in de retailsector nemen toe, maar niet alle branches profiteren hiervan en retailers blijken daarom ook terughoudend met investeringen in nieuwe vestigingen. Waar zij voorheen probeerden hun marktgebied verder uit te breiden, wordt nu vaker gekozen voor heroverweging van de locatie of terugtrekking. 


Retailers lijken zich er volgens de bank van bewust dat zij niet meer overal vertegenwoordigd hoeven te zijn en noemt Shoeby als voorbeeld. De modeketen heeft de focus verlegd van boodschappencentra naar kernwinkelgebieden, wat vorig jaar leidde tot twaalf nieuwe winkels, zes relocaties en dertien winkelsluitingen. Bij het sluiten van winkels wijst de formule op een te beperkt omzetpotentieel, te hoge lasten en een te onzekere toekomst. In 2019 vervolgt Shoeby deze strategie.


De grotere kieskeurigheid onder retailers zorgt niet voor meer leegstand. Die nam vorig jaar af van zeven naar 6,7 procent. Steeds meer leegstaande winkels worden ingevuld met andere commerciële functies, zoals horeca en leisure. Daarnaast wordt leegstand steeds vaker aan de markt onttrokken, bijvoorbeeld door transformatie naar woningen.

Home