Black Friday zorgde voor miljoenen extra pinbetalingen

woensdag - 28 november 2018
Black Friday zorgde voor miljoenen extra pinbetalingen

Nederlandse consumenten hebben van vrijdag 23 tot en met maandag 26 november bijna 58 miljoen keer met de pinpas afgerekend. Dat is 21 procent meer dan een jaar terug en 16 procent meer dan in een normaal lang weekend, zo blijkt uit cijfers van Betaalvereniging Nederland.

Eerder werd al bekend dat er op Black Friday zelf negentien miljoen keer was gepind, hetgeen eveneens een groei van 21 procent betekende. Veel retailers kozen ervoor om de koopjesdag door te trekken naar het weekend, vaak tot en met 'Cyber Monday'26 november.

In deze vier dagen tijd noteerde iDEAL meer dan tien miljoen betalingen, wat gelijkstaat aan en groei van 38 procent ten opzichte van vorig jaar. De omzet via het online betaalplatform kwam uit op ruim 845 miljoen euro.


Niet alle branches profiteren volgens een onderzoek van Bureau RMC van het ‘Black Friday-geweld’. Zo laten supermarkten en bouwmarkten amper een groei zien. Het aantal verkopen in de elektronicabranche zou juist met 83,7 procent zijn opgelopen ten opzichte van een regulier weekend, terwijl er in de modebranche sprake was van een verdubbeling.

Tijdens Black Friday was de winkelstraat acht procent drukker dan een jaar eerder, meldt Bureau RMC verder. In het weekend werden minder bezoekers geteld: op zaterdag was de afname zes procent en op zondag één procent. Ten opzichte van een gemiddeld weekend in 2018 waren de winkelstraten dertig procent drukker.
In de binnenstad van Gouda was ook duidelijk te zien dat er op Black Friday veel meer consumenten op straat en in winkels aanwezig waren dan op een normale vrijdag.

Home