VCP in de media

dinsdag - 15 oktober 2019
VCP in de media

AD 15 oktober

 

Vrees voor gevolgen verkeersplan Gouda: grote zorgen bij ondernemers, bewoners en Arriva

Veel Gouwenaars vrezen voor de gevolgen van het nieuwe verkeersplan voor de stad. Dat bleek gisteravond tijdens een inspraakbijeenkomst in het Huis van de Stad met maar liefst 25 insprekers.

Maarten Molenaar 15-10-19, 14:34

 

Nog grotere drukte in de eigen straat, slechte bereikbaarheid van winkels en een ramp voor het openbaar vervoer. De kritiek op het zogeheten Verkeerscirculatieplan was gisteravond niet mals. Het project voorziet in het autoluw maken van de binnenstad, het sterk terugdringen van het verkeer op de Goudse singels, meer 30 kilometerzones en het stimuleren van automobilisten om hoofdroutes (randwegen) te kiezen.

Er komen, als de plannen doorgaan, afsluitingen op de singels waardoor hier geen doorgaand verkeer meer mogelijk is. Veel Gouwenaars vrezen dat het verkeer daardoor andere wegen gaat zoeken wat tot grotere drukte voor hun deur leidt. Die angst is er bijvoorbeeld voor de doorgaande wegen Goudse Houtsingel en de Koningin Wilhelminaweg. Bewoners van kleinere straten, bijvoorbeeld in de Slagenbuurt, voorzien veel sluipverkeer.

Knips

Vanwege het grote effect van de voorgestelde maatregelen op het verkeer en de bereikbaarheid van Gouda stelden diverse partijen gisteravond voor de besluitvorming uit te stellen, waardoor ze meer tijd hebben om de mening van hun achterban te peilen en alle gevolgen op een rijtje te zetten. Het gaat onder meer om Gouda Onderneemt, de Samenwerkende Ondernemersverenigingen en de Koninklijke Horeca Nederland.

Voorzitter Nico Voogt van Gouda Onderneemt wees op de gevolgen van het aanbrengen van ‘knips‘ voor tal van bedrijven die in Gouda actief zijn. ,,Die moeten in de toekomst heel wat meer kilometers maken om alle adressen in de stad te kunnen bereiken.‘’

Passagiers

Lennart van Gastel van Koninklijke Horeca Nederland is bang dat het omrijden om een bestemming te kunnen bereiken een bezoek aan Gouda ontmoedigt. Dat vrezen ook de ondernemers op bedrijventerrein Kromme Gouwe, zoals Leen Bakker, Praxis en Action. Het instellen van een 30 kilometer-zone op de Koningin Wilhelminaweg komt de bereikbaarheid volgens hen ook niet ten goede.

"Het zal moeilijk zijn om in Gouda een rendabele stads­dienst te rijden als dit allemaal doorgaat.‘’

Machiel Kleingeld, Arriva

 

Woordvoerder Machiel Kleingeld van vervoersmaatschappij Arriva schetste een doemscenario voor de stadsbussen als het verkeersplan wordt uitgevoerd. Knippen in wegen, drempels en 30-kilometerzones zorgen volgens hem voor langere rijtijden en minder comfort. ,,Dat leidt tot minder passagiers. Het zal moeilijk zijn om in Gouda een rendabele stadsdienst te rijden als dit allemaal doorgaat.‘’

Niet alleen bedrijven roerden zich. Ook particulieren, zoals Marja van Rhee. De bewoonster van Korte Akkeren voorziet dat de voorgestelde maatregelen voor haar een veel langere reistijd met zich meebrengen voor mantelzorg of een bezoek aan de schouwburg. ,,Goede bereikbaarheid van familie en voorzieningen is voor mij en vele anderen ontzettend belangrijk.‘’

Positieve geluiden over het verkeersplan waren er ook. Bijvoorbeeld van bewoners van de singels die nu minder verkeer voor hun deur krijgen, voorstanders van het aantrekkelijker maken van de Veerstal en aanhangers van zo weinig mogelijk auto’s in de binnenstad.

Goudse Post 16 oktober

Home